USAsse reisimise praktilisest poolest

Selles postituses jagan põgusalt praktilist infot ja tähelepanekuid 2022. aasta jaanuarikuu reisist Ameerika Ühendriikidesse, Puerto Rico saarele ja Florida osariiki. Alustaks sellest, et reisile eelnev päev kujunes üsna pingeliseks. Esmalt oli vaja kogu perega käima reisieelset testi tegemas. Kui negatiivsed tulemused käes, oli tegelikkuses pool pinget nagu peoga pühitud ja sai hakata rahulikult üle kontrollima, kas kõik riiki sisenemise nõuded on täidetud, reisiga seonduvad dokumendid välja prinditud ja muidugi, et ega nõuded vahepeal juhuslikult muutunud ei ole. Reisieelne päev võib olla väga tegus, samas, kui oled Tallinna lennujaamas jõudnud registreerimislauast turvakontrolli, siis kõik edasine on loogiline, ladus ja normaalne. Lennufirmad ja lennujaamad on olukorraga hästi kohandunud (okei, USA lennujaamad on samasugused nagu nad olid enne pandeemiat).

REISIDOKUMENDID

Oma kogemuse põhjal soovitan reisile minnes välja printida nii vaktsineerimise- kui testisertifikaadid, lennupiletid, majutuse ja kõik muud reisiga seonduvad dokumendid. Mulle tundus, et ka kontrollijal läheb kiiremini, kui ma talle kõik vajaliku annan paberil, mitte ei ürita nelja inimese dokumente ükshaaval pisikeselt telefoniekraanilt näidata.

Jaanuaris 2022 oli USA reisil vaja esitada järgmised tõendid:

  • Vormistatud USA reisiloa ESTA kinnitused igale pereliikmele.
  • Vaktsineerimissertifikaadid (alla 18 aastased lapsed olid sellest nõudest vabastatud).
  • 1 päev enne väljalendu tehtud koroonatesti negatiivne sertifikaat. Testi peavad tegema ka lapsed alates 2.eluaastast. Aktsepteeritakse nii antigeeni kui PCR testi, meie tegime antigeeni testid Confido kliinikus.
  • Nii lennufirma online check in-i vorm kui ka Välisministeeriumi veebileht Reisi Targalt kirjutavad, et USA sisenemisel on vaja igal reisijal täita 7 leheküljeline ankeet (Combined Passenger Disclosure and Attestation To The United States Of America). Tegelikkuses seda ankeeti meie reisiseltskonnalt suurusega 29 inimest mitte keegi kuskil ei küsinud, kuid teadma peab, et selline ankeet on olemas. Minu lapsed said lihtsalt 28 lehekülge joonistuspaberit juurde.
  • Puerto Ricosse reisimisel pidi lisaks täitma eraldi online-vormi (Puerto Rico Travel Safe), mille tulemusena sai ankeedi kohta ühe QR-koodi. Lennujaamas kontrolliti QR koode kõikidel reisijatel. Mujal USA osariikides teadaolevalt  ei ole täiendavaid lisaankeete.

LENNUJAAM

Lendasime Ameerika Ühendriikidesse Lufthansaga. Kuigi väljalend oli Tallinnast hommikul väga vara, tasub lennujaama jõuda siiski aegsasti, et jõuaks käia läbi registreerimislauast (pardakaarte online check in-i tulemusel hetkel ei genereeritud). Hommikusel ajal võib ka turvakontrollis olla järjekord.Nagu juba mainitud, oli meie seltskond päris suur ning iga pere reisidokumente kontrolliti Tallinnas lennujaamatöötajate poolt väga põhjalikult. Nii USA kui ka üleüldse Euroopast kaugematesse paikadesse suunduvate lendude puhul soovitan enne reisi saata oma reisikonsultandile või lisada ise broneeringusse passiandmed, kodused aadressid jms vajalikud andmed. See kiirendab lennujaamas lennule registreerimise protseduuri ja ootamist, stressi on vähem. Eriti, kui kaasas ka väikesed lapsed, kes on juba tüdinenud ainuüksi sabas ootamisest ning nõuavad lennujaama mänguplatsile jõudmist.

Internetis tasub enne lendu online checkini teha ka põhjusel, et paljud lennufirmad lasevad siis valida istekohta. Minul näiteks õnnestus mõlemal suunal saada istekohad esimestesse ridadesse, kus on lahedamalt jalaruumi.

Samuti pööran ka tähelepanu sellele, et lennujaamatöötajad kontrollivad dokumentide olemasolu vastavalt sihtriigi nõuetele. Kui mõnda dokumenti juhuslikult ei küsita, ei tähenda, et seda ei ole riiki sisenemisel või transiidi läbimiseks vaja. Pistelisi kontrolle võib olla igas reisi etapis ning tingimused peavad olema täidetud, nii nagu nad tollel hetkel parasjagu on. Näiteks meie transiitlennujaamas, Frankfurtis ei küsitud tagasisuunal transiidi jaoks vajalikke sertifikaate ega koroonatestitõendeid. Kui minnes olime kõik testitud, siis tagasisuunal pidid üle 6.a vanused vaktsineerimata lapsed tegema transiidi jaoks koroonatesti. Testid olid kül

Jätkates aga meie teekonda, siis minekusuunal oli täiendav kõikide reisitingimuste täitmise kontroll Frankfurtis, pärast piirivalvet ja enne meie lennuväravat. Kontroll oli üles seatud lihtsalt keset terminali ja laua taga olid lennujaamatöötajad, kes kõik paberid taas üle vaatasid. Sellega peaks ka arvestama, et kui kahe lennu vahelisel ajal ei ole soov kohe lennuvärava juurde minna, siis päris viimasele hetkele ei tasu seda ka jätta.

Frankfurtist lendasime New Yorki Newarki lennujaama, kus meil kulus tolli- ja piiriprotseduuridele kokku lausa 3,5 tundi. USA lennujaamades tuleb alati esimeses lennujaamas võtta välja äraantav pagas, teha piirivalve ja tolliprotseduurid, pagas uuesti ära anda ning läbida turvakontroll. Seega, peab arvestama, et isegi kui lennuplaani lõppsihtkoht on näiteks Mehhiko või mõni muu USA väline sihtkoht, siis USA lennujaamades ei ole tüüpilist transiittsooni ning kõik riiki sisenemise-väljumise toimingud tuleb vahemaandumise ajal ära teha. Kontrolli, et Sinu lendude vaheline aeg oleks piisav!

Meie 4 tunnine ooteaeg möödus kiirelt ja minekusuuna viimane lend New Yorkist Puerto Rico pealinna San Juani möödus magades. Ka San Juanis oli QR koodide kontrollimine väga hästi organiseeritud ning meie vastu tellitud transfeer ootas hoolimata lennuki väikesest hilinemisest samuti kenasti.

LENNUD

Võiks öelda, et kui pandeemia ajal on paar lennureisi tehtud, siis maski kandmine nii lennuki pardal kui lennujaamades tundub juba isegi normaalne. Tavaliselt ei pea maske kandma väikesed lapsed, kuid USA lendudel on siiski nõue, et kõik lapsed alates 2.eluaastast peavad kandma maski. Nõue kehtib nii üle Atlandi lendudel, kui ka kõikidel USA siselendudel. Maskikandmist kontrolliti pardaleminekul, küll aga ei tehtud Atlandiületus lendudel sellekohaseid märkuseid. Samas, siselendudel tuldi küll ütlema, kui laps oli maski eest kiskunud. Sellest nõudest ei tasu ära ehmuda, sest lapsed on tublid ning imiteerivad täiskasvanuid hästi. Maskikandmine tuli ka kolmeaastastel suurepäraselt välja. Kindlasti tasub lastele osta spetsiaalselt neile mõeldud ühekordseid maske.

Lufthansa lennukid pikkadeks lendudeks mugavad, kuid oli tunda, et pardateeninduses on tehtud olulisi kärpeid toitlustamise ja jookide vallas. Kas teadsid, et reisieelselt on võimalik tellida eritoite, näiteks taimetoitu või ka lastele spetsiaalset lasteeinet? Viimase puhul oli mugav, et lastele toodi toidud varem kätte ning sai neid söömisel abistada.

USA siselennud olid meil minekul lennufirmaga United ja Puerto Ricost Miamisse lendasime American Airlinesiga. Üldjoontes olid mõlemad lennureisid sujuvad – kõikidele reisijatele jagati jooke ning kergeid snäkke. Kiitmist väärib American Airlines, kelle meelelahutuse ekraan tegi korralikult silmad ette Lufthansa süsteemile.

RENDIAUTOD

Meie rentisime autod Puerto Ricos 7 päevaks ja Miamis 5 päevaks. Kasutasime mitut eri rendifirmat, kuna enne reisi olin lugenud väga palju negatiivseid arvustusi, kuidas kohapeal on eriti just piirangute tõttu rendiautode kättesaamise ajad väga pikad. Nimelt võis rendifirma kontoris korraga viibida vaid üks klient ning tipptundidel võis auto kättesaamine aega võtta isegi mitu tundi.

Puerto Ricos rentisime autod reisi 5.päeval rendifirmadest Hertz, Sixt, Popular Auto Rentals, ACE Car Rentals, NÜ Cars. Meie õnneks ei pidanud keegi järjekorras ootama ning autod sai kenasti kätte. Küll aga võib öelda, et rendifirmadel on kindlustuse tingimused üsna erinevad ning enne reisi tasub selles vallas eeltööd teha, et kohapeal ei oleks ootamatusi. Peab arvestama, et rendifirma ei pruugi aktsepteerida kolmanda osapoole kindlustust (näiteks reisikindlustusega kaasnev või vahendavalt veebilehelt ostetud kindlustus). Rendifirma teenindaja tahab maha müüa nende endi kindlustustooteid. Kliendina on rendifirmast kindlustust osta kahtlemata kõig mugavam, sest omavastutused on väiksed või olematud. Suurema kahju ja kolmanda osapoole kindlustusega võib rendifirma nõuda kliendilt kohest kahju hüvitamist.

Puerto Rico puhul on oluline teada, et osad kiirteed on tasulised ning rendiautodega ei saa maanteel putkades kiirteemaksu tasuda. Kui on soov saart avastada, tasub kiirteede kasutamise eest maksta, kuna esiteks on kiirteede üleminekud kehvasti märgistatud ja hiljem kiirteele sattumise eest ei ole tore trahvi maksta. Teiseks on kõrvalmaanteed kohati väga väga aeglased ja saare ühest otsast teise sõitmine võib võtta kaks korda kauem aega.

Mina annan kaasa soovituse, et broneerida kindlustus kas reisibüroost või otse rendifirmast. Tasub end kurssi viia võimalike lisatasudega. Vahendaja kaudu broneerides võiks kindlustused osta rendifirmast lisaks juurde.

Kokkuvõtvalt saab öelda, et reisimisega kaasneb rohkem nõudeid ja palju informatsiooni, kuid seda kartma ei pea. Pandeemia tõi meie ellu uuendusi ja need vajavad veel harjumist. Vii end reisieelselt rohkem kurssi, ole teel olles tähelepanelik ning mis kõige olulisem – ära unusta ka reisil nautida ja kogeda. 

 

PAKKUMIST KÜSI GOTRAVEL@GOTRAVEL.EE

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *