Sitsiilia – mitte ainult mafiosnikest

Selle aasta õppereis viis mind septembri lõpus Sitsiiliasse tutvuma selle maa ja majutusvõimalustega. Põnevus algas juba nädal enne reisi, kui levisid kuuldused, et maffia on Sitsiilias pagulastele tuule alla teinud.

Kohapeale jõudes selgus, et kuulujuttudel polnud seekord tõepõhja all. Räägiti hoopis, et Sitsiilia maffa olevat Saksamaale kolinud, sest seal on rikkalikumad jahimaad. Põnevus  muudkui keris: milline siis tegelikult on see paik, mis on aastasadu kulisside tagant Itaalia ja kogu Lääne-Euroopa majandust suunanud?

Maandusime Catania lennujaamas ja sõitsime neljaks ööks ööbima Sant’Alessio Siculosse, mis asub Sitsiilia Vahemere-poolses küljes. Linn ise on liigagi vaikne, ei ole ei meelelahutust ega söögikohti. Rand on suhteliselt pikk ja kiviklibune, aga samas peetakse seda Sitsiilia nurgakest kõige tuulevaiksemaks ja parema kliimaga piirkonnaks. Sellele vaatamata õnnestus meil kahel õhtul nautida äikese tulevärki mere ja mägede kohal.

Üsna Sant’Alessio Siculo kõrval on Letojanni kuurort, mis on suurem ja võimalusterohkem ning ka Taorminale lähemal. Taormina ja teiste kuurortidega on sel hea ühendus, sest rannikut pidi sõidab rong.

Taormina ise on elav, turistiderohke ja paljusid vaatamisväärsusi pakkuv linnake, kunagi Euroopa aristokraatide seas populaarne sihtkoht ja väidetavasti Ioonia piirkonna ilusaim linn. Siin on kaunis linnapark, mida soovitan külastada, sest see pakub muuseas kuumadel suvepäevadel mõnusat jahedust.

Kui soovid peatuda selles Sitsiilia piirkonnas, siis soovitaksin valida hotelli just Taorminasse või vahetusse lähedusesse. Siit on mugav teha ka väljasõite Etna jalamile ja Savocasse, kus on filmitud paljud “Ristiisa” filmi kaadrid.

Viimased ööd ööbisime Sitsiilia Türreeni mere poolses küljes kuurortlinnas Cefalus, kuhu on nelja tunni teekond Taorminast. Cefalus käivad käsikäes rannikuni ulatuv vanaaegne linn, puhas ja ilus rand ning uskumatult puhas meri, arvestades, et rand on päris linna külje all. Siin on mõnusad söögikohad ja poekesed. Ka siin soovitaks kaaluda puhkuse veetmist.

Cefalust on teoreetiliselt 45-minutiline rongiteekond Palermosse, kuid meie rongisõit venis mõlemal suunal 1,5 tunni pikkuseks, sest oli vaja mööda lasta teisi ronge. Loomulikult hilinesid rongid ka väljumisega, aga see vist käib lõunamaise kultuuri juurde. Palermos tabas meid korralik paduvihm. Linnast kadus elekter, mis viis rivist välja rongijaama piletimüügisüsteemid. Niisiis ootasime lõunamaist rütmi omaks võttes väärika rahuga, millal kõik jälle korda saab…

Kui Palermo peatänavad olid igati ontlikud, kõrvaltänavad olid räämas, lagunenud maju, tehnikat ja prügi täis ning tundusid ohtlikud paikkonda asustava kontingendi pärast. Sealt leidsime ka turu oma meeletu valiku, värvikirevuse ja kõvahäälse hõiklemisega. See oli ainuke koht, kus kuulsime lõunamaist lärmi, muidu on sitsiillane rahulik ega ole pealetükkiv.

Mina suure koeraarmastajana märkasin kõikjal koeri, kes käitusid samamoodi väärikalt ja rahumeelselt, andes õhustikule juurde laiska minnalaskmist ja nagu maha keerates kiirust, milles oleme harjunud elama. Palermos nägime ka hulkuvaid tõukoeri, mida ma ei ole varasematel reisidel kunagi märganud.

Eraldi tahaksin rääkida Sitsiilia tänavatoidust. Väidetavasti on Palermo viie kuulsaima linna seas, kes pakub parimat tänavatoitu. See on erakordselt maitsev, geniaalselt lihtne ja lõunamaa kohta ülimalt toitev. Soovitan proovida arancini‘sid ehk lihatäidisega riisipalle, cannoli‘sid ehk riccota‘ga täidetud vahvleid, pannele‘t ehk ürtidega küpsetatud kikerherneid saiaviilul ning veel paljut muudki. Miks me küll Eestis sööme Ameerika kiirtoitu ja miks pole meie tänavatele jõudnud midagi sitsiiliapärast?!

Rahast peab ka rääkima. Sitsiillase töötasu on peaaegu kaks korda väiksem kui Itaalia põhjaosas ja töötus on 20% suurem. Mul oli enne reisi eelarvamus, et Sitsiilias on kallis elada, kuid see ei ole nii. Kuna kohalikud ei ole samuti kuigi jõukad, on kõik eestlasele täiesti taskukohane. Tass kohvi maksab 1–2,5 eurot, rongipilet Cefalust Palermosse 9 eurot. Hindade kohta saad lähemat infot siit.

Kokkuvõtteks – soovitan külastada Sitsiiliat, kui sa hindad mägesid, ilusaid vaateid, puhast merd ja maa ajaloolis-kultuurilist tausta ning soovid lahti harutada selle kauni maa sünget salapära.