Katarina ja L@ssie (t)öiste reiside nädalavahetus (4. osa)

Pärast Muuga sadama külastamist võtsime suuna Sagadi mõisa poole, kus sõime õhtust ja kuulasime Reet Pruuli loengut mürast ning kemikaalidest. Sagadi mõis võttis meid vastu pilvise taeva, vesiselt sillerdava kollase lehevaibaga ja ilmaga, mis kiskus vägisi jahedaks. Külalistemaja teenindaja andis meile hunniku võtmeid ning teatas, et üsna pea saame ka süüa.

Tubades paistis silma lihtsus, mis siiski ei tundunud koonerdamisena. Toad olid tegelikult väga mugavad ja puhtad. Aknast avanes vaade lossiõuele. Ööbimispaigas ringi vaadates oli võimalik tajuda ka vanemate ajastute hõngu.

Pärast asjade osalist lahti pakkimist käisime söömas ning osalesime harival loengul. L@ssiele on müra teema tuttav – ta kirjutas Bioneeri e-õppe tarbeks mitu harivat mürateemalist artiklit. Mina olen kunagi Tallinna tänavate liiklusmüra ja -reostust uurinud ja sellest kirjutanud.

Põlise linnaelanikuna kogen liiklusmüra igapäevaselt. Kuna elan Tallinna kõrghoones ja suured teed ümbritsevad mu maja neljast kaarest, siis ühtlane liiklusmüra kostub mulle tuppa 24 tundi ööpäevas.  Lisaks sellele lendab igapäevaselt otse üle Mustamäe ka terve plejaad lennukeid. Sellegipoolest ainus aeg, kui liiklus mind reaalselt segab, on hommikuti, kui trollid alles liikuma hakkavad.

Sagadi mõisa öömaja paksude seinte vahel häirivast mürast rääkimine tundus omamoodi veider, sest maja, milles viibisime, pakkus pigem vastupidist tunnetust.

Sagadi mõis – punased kivikatused, valgeks lubjatud kaaristud, kellatorn ning teised saksapärase korrektsusega paigutatud roosad-valged hooned; erkrohelised muruplatsid, võimsad pargipuud, roosid ja tiik armastuse sümbolina; Lahemaa metsade ja meremüha, loodusrajad, teised kaunid mõisakompleksid käeulatuses…

Sagadi mõisa ajalugu ulatub rohkem kui 500 aastat tagasi. Tänasel päeval on endised aidad, tallid, meierei, tõllakuur, laudad ja muud hooned saanud endale uued funktsioonid. Sagadis toimivad koos metsamuuseum ja mõis-muuseum, looduskool, hotell, restoran. Sagadi mõisakompleks on riikliku tähtsusega arhitektuurimälestis, mille muudab haruldaseks tema terviklikkus.