Superfail

Kuidas reisil olles pildistada olulisi hetki nii, et neid oleks pärast hea ja mugav töödelda? Õpetussõnu jagab Virgo Haan.

Vahel reisil olles ja pilti tehes on tunne, et see hetk ja pilt on nii oluline ja ilus, et selle peab kindlasti suurelt ja hea kvaliteediga välja printima. Kindlasti olete ka täheldanud, et pilt, mida on ilus arvutis vaadata, on suurelt välja printides liiga piksliline ja detailid ei ole enam väga konkreetsed ning kohad, mida te olete pisut rohkem töödelnud, muutunud väga müraseks. Seekord räägime, kuidas jäädvustada imelisi vaateid nii, et neid saaks muretumalt töödelda ning isegi ruutmeetri suuruselt välja printida.

Selleks, et meie tavaline kaamera teeks tavalise faili asemel superfaili, kasutame HDR tehnikat. HDR võib paljusid esialgu ära ehmatada, sest meelde tulevad maitsetud ületöödeldud fotod, mis on liiga värvilised ja teravad. Kuid ei tasu süüdistada ühte tehnikat selles, et kasutajad ei oska piiri pidada. HDR tehnika idee on selles, et me paneme ühte pilti kokku informatsiooni mitmest pildist, saades tavalise 8-bitise asemel lausa 32-bitise pildi. Neljakordne vahe lubab meil muretumalt pildi värve ja heledust reguleerida ning annab printimisel märksa parema tulemuse.

Mina läksin oma imelist vaadet otsima Tallinna vanalinna vaateplatvormile, kaasas kaamera ja statiiv. Te võite seda tehnikat proovida ka ilma statiivita. Nimelt oskab Photoshop pisut nihkunud pilte ise paika sättida.

Kaamera seadistus

Otsige kaamera menüüst üles alakategooria Drive mode ning sealt Bracket. Bracket ehk eesti keeles särikahvel teeb ühe pildi asemel mitu ja säritab iga pilti pisut erinevalt. Klassikaline kolme pildi särikahvel teeb ühe tumeda pildi, ühe õige valgusega pildi ja ühe heleda pildi. Mina kasutasin viie pildi kahvlit, kus iga pilt erines teistest kaks auku (2.0EV). Kuna soovisin, et kõik ilusad vanalinnakatused jääksid pildil teravad, oli mul ava 13, ISO 100 ja säri 1/10. Kuigi tagantjärele soovitaksin pigem ISO tõsta, et säri aeg oleks kiirem, sest minu kõige heledam pilt värises kahjuks ära ning kui te pildistate ilma statiivita, siis võiks säriaeg olla vähemalt 100.

1. Kasutan piltide valimiseks programmi Adobe Bridge, aga võite ka otse Photoshopi kaudu pilte laadida. Teeme aktiivseks erineva säritusega pildid samast seeriast, minul oli neid pilte kokku neli ning valime ülevalt menüüst tools/Photoshop/merge to Hdr Pro või Photoshopis endas File/automate/ merge to Hdr Pro.

2. Pärast mõningast mõtlemist avaneb vaheaken, kus teeme ainult paar valikut. Paremal pool menüüs muudame Mode rippmenüü 8 biti pealt 32 bitile ning paneme linnukese kasti Remove ghost ning vajutame nuppu Tone in ACr.

3. Nüüd avaneb meie superfail Photoshopi RAW aknas, kus me saame väänata ja keerata värve vastavalt oma maitsele, kartmata, et pildi kvaliteet sellest väga kannataks.

Peamine menüü, mida mina kasutasin, oli filter Graduated, mille abil muutsin taevaosa tumedamaks ja linnaosa heledamaks. Mängige seadistustega, kuni te mõistate, mis midagi teeb.

Kui te olete pildiga rahul, vajutage nuppu OK ja teie pilt avaneb Photoshopis. Siin saate veel pilti töödelda või minna tagasi RAW aknasse, et seal veel vajalikud muudatused teha. Salvestage endale kindlasti 32-bitine Photoshopi fail, kuid printimiseks tuleb hetkel veel vähemalt fail muuta 16-bitiseks ja veebis jagamiseks 8-bitiseks. Kui nüüd küsite, miks siis üldse on vaja seda 32-bitist superfaili, kui seda kuskil kasutada ei saa, siis eelis tuleb sellest, et see peab palju paremini vastu drastilisele töötlusele ning faili detailsus ja vähene müratase on märksa parem kui tavalistel failidel.

4. Konverteerimiseks valige menüüst Image/Mode/16 Bits/ Channel või 8 Bits/Channel, avanenud aknas valige nupp Merge ning HDR Toning aknas valige Preset-menüüst Exposure and Gamma ja vajutage OK. Nüüd on teil pilt, mida te saate kas printida või veebi üles riputada.

Tekst ja illustratsioonid: Virgo Haan  

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *