Nädalavahetus Budapestis

Pikaks nädalavahetuseks on hea mõte reisida Ungari pealinna Budapesti, kus saab mitmekesiselt aega veeta, kultuuriprogrammi kõrvale vürtsikat guljašisuppi ning jahedast valgest veinist ja soodaveest valmistatud fröccs’i nautida ning miks mitte ka linnalähedastel matkaradadel matkata või jalgrattaga sõita. Siiri Erm-Nairismägi annab häid näpunäiteid, kuidas ajaloolisest linnast kõige paremini ülevaadet saada.

Budapest on tuhandeaastase Ungari riigi pealinn, mis tekkis 1873. aastal kolme Doonau kaldal asetseva linna – Pesti, Buda ja Óbuda – ühendamisel. Ungarlaste endi suus kõlab linna nimi Budapešt ja jõgi Duna. Rohkem kui 1,75 miljoni elanikuga linna jagab kaheks läbi selle südame voolav Euroopa Liidu suurim jõgi Doonau, mis jätab läänekaldale mägise Buda ning idasse lauge Pesti linnaosad.

Kuna linn on suur, tasub sinnaminejal teada, et orienteerumiseks ei piisa vaid tänavanime ning majanumbri tundmisest. Tarvis on teada ka linnaosa numbrit, mida ühtekokku on kakskümmend kolm. Vastasel korral võib kergesti juhtuda, et leiate end mõne armastatud kirjandustegelase (näiteks Ungari 1848. aasta revolutsiooni vabadusvõitlejast luuletaja Petőfi) või poliitiku (samade sündmustega seotud Kossuth) järgi nimetatud tänavalt hoopis teisest linnajaost, kui arvanud olite.

Siiski ei maksa suurest inimeste arvust ning territooriumist end heidutada lasta, sest enamik linnast on üles ehitatud 19. sajandil põhjalikult läbi mõeldud kava järgi. Aluseks võeti Pariisi linnaplaan, mille sarnaselt algavad ja lõpevad Doonau kallastel poolringikujulised põhitänavad ehk ringteed (körút). Nende vahelt jooksevad läbi päikesekiiri meenutavad linnast välja suunduvad peamised teed, mis linna piiril maanteedeks või kiirteedeks muutuvad.

Mugavaim on neil teedel ja tänavail aga liikuda ühistranspordiga, mis on kiire ja mitmekülgne.

Ühistransport ja sellega ligipääsetavad kohad

Piki ringteid liiguvad trammid. Legendaarseks on neist saanud piki suurt ringteed ehk Nagykörúti sõitvad trammiliinid 4 ja 6, mis liiguvad pikalt sama trassi pidi ja on sellega võitnud maailma kõige kasutatavama trammiliini tiitli. Linna aitab avastada ka piki Doonau Pesti-poolset kallast liikuv ajaloolise välimuse säilitanud trammiliin number 2, millega sõitja silme ette rulluvad maailmas suuruselt kolmas parlamendihoone, imelised sillad (vanim neist 1847. aastal valminud Kettsild ehk Lánchíd), Buda kindlus, Kalurite bastion (Halászbástya), armastatud kuninga, Mátyás’e järgi nime saanud keskaegne kirik, 19. sajandi Habsburgide kindlusega Gellérti mägi ja palju muud põnevat. Number 2 trammiga näeme külastajana Doonau Buda kaldale avanevat vaadet, mis on kantud UNESCO maailmapärandi nimistusse.

Linna üheks põhilisemaks bussiliiniks on number 7, mis läbib linna põhja-lõuna-suunaliselt ja  ületab jõge piki armastatud Habsburgide kuninganna Elisabethi (Erzsébet) järgi nime saanud graatsilist silda. Pesti kaldal esimeses peatuses maha tulles ootab peagi jõega paralleelne peamine jalakäijate tänav Váci utca, millel asub lisaks suurele hulgale söögikohtadele ja poekestele ühes tänava otsas Budapesti kuulsaim turuhoone Vásárcsarnoki ja teises ühe 19. sajandisse ulatuva kuulsusrikka ajalooga kohvimajadest, Gerbaud kávéház. Bussiliin 16a viib aga üles Buda kindlusesse, kus ootavad uhked vaatamisväärsused sarnaselt meie Toompeaga. Allasõiduks võib aga kasutada 19. sajandi teisest poolest kasutusel olevat omapärast sõiduvahendit, Buda kindluse nastikut (Budavári sikló), mis tõepoolest mao kombel mööda kõrget mäekallast alla ja üles roomab.

Maa all ootab aga avastamist neli metrooliini, millest varaseim valmis juba aastaks 1896, olles sellega vanim maa-alune raudtee kogu kontinentaalses Euroopas. Vaid inglased jõudsid tol ajal metroo ehitamisega ungarlastest ette. Ajaloolise hõnguga kollane ehk M1 metrooliin on hästi korrastatud ja ootab sõitma piki linna põhipuiesteed, Andrássy út’i, ja meeldejäävate vaatamisväärsuste juurde: riigiooper (Opera), Kangelaste väljak (Hősök tere) koos kunstihalli (Műcsarnok) ja kunstimuuseumiga (Szépművészeti Múzeum) või näiteks Linnapark (Városliget) seal peituva ajaloo eri stiile jäljendava Vajdahunyadi lossi, tsirkuse või loomaaiaga. Loomulikult ei või mainimata jätta kuulsaid Budapesti veekeskusi, millest üks nimekamaid, Széchényi fürdő asub just nimelt Linnapargis. Üks õige Ungari reis lihtsalt peab endas sisaldama mõne fürdő külastust, kus erineva temperatuuri ja koostisega vetes end sise- ja välisruumides hellitada. Széchényi fürdő 42 kraadini jahutatud looduslik termaalvesi on teadatuntud üle ilma.

Punase M2 ja sinise M3 liinid valmisid nõukogude ajal ning sarnanevad tolleaegsete Moskva ja Peterburi metroodega. Neist esimene on nüüd läbi teinud põhjaliku uuenduskuuri, teisel on see hetkel käsil. Mõlemaid neist on tarvis siis, kui olete otsustanud Budapestist rongiga välja sõita − M2 viib ida (Keleti pályaudvar) ja lõuna raudteejaama (Déli pályaudvar), M3 aga lääne raudteejaama (Nyugati pályaudvar). Nimedele vaatamata tuleb ungarlastele omaselt enne rongile astumist siiski veenduda, kuhu ilmakaarde rong sõitma hakkab, sest ajaloolised nimed ei kajasta enam tegelikkust.

2014. aastal valminud roheline M4 meelitab aga modernsusega. Vaatamata oma lühidusele ja väikestele peatustevahedele on linnarahvas seda armastama hakanud. M3 ja M4 äärde jääb muuhulgas Kalvini väljaku peatus (Kálvin tér), millelt alguse saava Ráday tänava on saanud jalakäijad oma kasutusse ning viimasel ajal terve piirkonna maitsekaks ja põnevaks meelelahutuskeskuseks arendanud. Siin on hulgaliselt eksootilisi, peeneid ja ka kodumaiseid söögikohti, öine meelelahutus, kunstigaleriid jpm, mis meenutavad mitmeski mõttes meie Telliskivi piirkonda. Hooned esidavad 20. sajandi alguse uhket Pesti üürimajade kultuuri.

Linna saab avastada ka laevalt. Selleks soovitame eriti õhtust aega, mil linn erinevalt meist ka suvisel ajal õhtusöögi paiku pimedusse mattub. Öötuledes jõe kaldad, vaikselt jõel liikuv laev, õhtusöök koos kerge ungari veini ning meeldiva muusikaga kindlustab mälestused pikaks ajaks. Väidetavalt olevat Johann Strauss II valssi „Ilusal sinisel Doonaul” kirjutades just Budapestile mõelnud. Kes aga kultuuriprogrammi soovib, võib valida endale laeva, millel kõrvaklappidest on võimalik linnatutvustust kuulata isegi ilusas eesti keeles!

Matkama omal jõul

Budapest ja selle ümbrus ootavad kahel käel ka neid, kel kavas jalgsi, jalgratta või näiteks kanuuga Ungarit avastada. Erinevate matka- ja jalgrattaradade hulk ning kvaliteet on kiiresti tõusuteel. Samuti on hea nendele ligipääs.

Jalgsimatkad

Nagy-Szénás’i matkarada

(PIKKUS 11 KM, TÕUS 350 M, RASKUSASTE: KESKMINE)

Matkarajale pääseb Nagykovácsist, kuhu viib Hűvösvölgy’ist buss nr 63. Väljuda tuleb peatuses nimega Községháza, kust leiab mitu märgistatud matkarada. Punaste täppidega märgistatud rada viib põhja suunas, asulast välja Nagy-Szénási (Suur heinamaa) mäe kaldal tuleb keerata läände, sinisele rajale, mis viib 525 meetri kõrgusele lagedale mäe tippu, kust avaneb suurepärane vaade üle kaunite Buda mägede. Alla tagasi pääseb piki sinist ja punast matkarada.

Budaörsi kaljud

(PIKKUS 8 KM, TÕUS 280 M, RASKUSASTE: LIHTNE)

Móricz Zsigmondi väljakult pääseb bussiga nr 40 poole tunni jooksul Budaörsi raekoja juurde, kust saab punast matkarada pidi jalutada Farkasi mäel asuva purilennukite mälestusmärgi juurde. Dolomiidist kaljude vahel ronides avaneb vaade lõuna suunas ja kohtume mitme loodusliku koopaga. Kőhegy’iga (Kivimägi) on seotud mitmed usutseremooniad ja kohad: passioonimängud, kabel, rist ja kolmainsuse kuju. Paigas, kus rada jõuab punase ruuduni, on kaks valikut: põhja poole suundudes jõuame Csillebércesse, ida suunas Frangi (Frank-hegy) mäele, kus on võimalik koduses turismitalus lõunat süüa. Sealt mööda punaste ruutudega rada edasi minnes jõuab Irhási kraavini või kui keegi ei soovi rohkem puude vahel käia, võib valida ka majade juurde viiva tee, kust pääseb veel Ruppi mäele minevale punase ristiga märgistatud rajale. Tagasi linna pääseb bussiga nr 8.

Rámi kuristik

(RASKUSASTE: KESKMINE VÕI RASKEM; AEG: 3+ TUNDI)

Matk Pilise mäestikus paikneva kuristiku juurde keset pöögipuumetsi on eestlastele vaheldusrikkust pakkuv jalutuskäik. Matkasihtpunkt paikneb vulkaanilist päritolu, peamiselt põhja-lõunasuunaliste kaljude vahel. Kaljuseinad on püstised, mille vahele jäävad ka sissepoole kalduvad seinad. Kaljude kõrgus on mitmes kohas üle 35 meetri, kuristiku laius mõnes paigas vähem kui kolm meetrit. Kaljude vahel jookseb vesi, mis muutub vee sulamise ajal korralikuks ojaks. Jääraku kõrguste vahe on kokku 112 meetrit.

Lihtsaim on Rámi kuristiku matkarajale suunduda Dömösi linnavalitsuse hoone ees olevast parklast. Õpperaja ääres on hulk puhkekohti. Szentfa kabeli juures on võimalik ka lõket teha. Rada on märgistatud ning ohtlikumad kohad toestatud.

Visegrád ja Doonau kurv

(ERINEVAD MATKARAJAD JA RASKUSASTMED; AEG: 1 PÄEV)

Kunagine Ungari kuningate kindluslinn, praegu üks väiksemaid Ungari linnu, kust riiki valitseti 13.–15. sajandini. Vararenessanssi märke kandev ülemine kindlus on osaliselt taastatud ning seal on koha leidnud ungarlaste armastatud kuninga Mátyási muuseum. Alumine kindlus omakorda seob ülemist Doonau ja sealse sadamaga. Alumise kindluse keskel asub Salomoni torn, mis on samuti taastatud. Visegrád asub Doonau kurvis, kus läänest itta voolav jõgi teeb hobuserauakujulise pöörde ning keerab lõuna suunas ja voolab sealt edasi otse läbi riigi. Linn asub Budapestist 42 kilomeetri kaugusel. Doonau kaldalt ülemisse kindlusesse jõudmiseks tuleb tõusta 328 meetrit. Nõlvalt avanevad mitmes kohas imelised vaated Doonaule ja seda ümbritsevale mäestikule.

1335. aasta toimus siin kuulus Visegrádi kuningate kohtumine, mille tulemusel sündis kauplemisvabadus ungari, tšehhi, poola, moraavia, baieri ja sakside kaupmeestele. Tänapäeval teevad Visegrádi riigid (Ungari, Slovakkia, Poola ja Tšehhi) tihedat koostööd.

Doonau kurvist algavad ilusad matkarajad Visegrádi mäestikku ning selle läheduses asuvasse Duna-Ipoly rahvusparki.

Ratta seljas, lasteraudtee või rippraudteega

Kui olete otsustanud rattaga Budapesti ja selle ümbrust avastada, tasub kõigepealt tutvuda olemasolevate rattateedega ning läbi mõelda, missugustel rattateedel olete valmis sõitma. Linnas sees on teed sageli tihedalt rattaid täis või piirdub kohati lihtsalt autoteele joonistatud rattarajaga. Tasub tausta uurida ka internetis, kus erineva kogemusega rattasõitjad oma kogemusi jagavad.

Budapesti üks armastatumaid rattasõidukohti ning puhkepaiku on Doonau jõel asuv Margiti saar, kuhu pääseb kummaltki poolt jõge piki Margiti silda ja sellel jooksvat kahesuunalist rattateed. Saar on 2,5 kilomeetri pikkune ja 500 meetrit lai, millel kasvab ilus parkmets ning mida rikastavad mänguväljakud ja muud vaba aja veetmise kohad. Saarest peavad lugu ka tervisesportlased.

Jalgsi või ratta seljas soovitan tutvuda Buda küljel asuvate Normafa (477 m) ja Budapesti kõrgeima, Jánosi mäe (528 m) matkaradadega. Viimasele neist viib üles ka kena laste opereeritav ja pioneeride ehitatud raudtee, mida kroonib kuninganna Elisabethi järgi nime saanud Erzsébeti vaatetorn (Erzsébet-kilátó). Lasteraudtee kohta leiab rohkem teavet siit: welovebudapest.com/en/venue/childrens-railway-2/. Jánosi mäele on võimalik pääseda ka rippraudteega, mis saab alguse Zugligetist (lisainfo).

Normafa võimaluste ning seal asuvate matkaradade ja söögikohtade kohta leiate lisainfot siit.

Pikemad rattatuurid

Tõsisematele rattasõiduhuvilistele soovitan aga tutvuda piki Doonau kaldaid põhja suunas suunduvate rattateedega. Mööda jõe kallast läbib riiki rahvusvaheline rattatee Eurovelo 6. Tänaseks on sellest Budapesti ümbruses korralikult välja ehitatud Budapesti-Komáromi vaheline lõik ühtekokku 100 kilomeetrit. Tee läbib mitu kultuuriloolist linna ning looduskaunist kohta, mh Szentendre kunstnikelinn koos vabaõhumuuseumi ja saarega, Visegrádi linnake ja maaliline Doonau kurv, Slovakkia piiril asuv Esztergom koos oma võimsa katedraaliga ja pisikese Štúrovo linnaga üle piiri ning lõpuks piirilinn Komárom/Komárno, mis oma olemuselt sarnaneb meie Valga/ Valkaga. Seega on lisaks Ungarile võimalik sel teelõigul lihtsa vaevaga tutvuda natuke ka eluga Slovakkias. Rattateed pidi on tegelikult võimalik sealt ka oma teekonda jätkata Austria piiri ning Viininigi, ent seal tuleb valmis olla ajuti mitte nii mugavaks sõiduks.

Tutvu Eurovelo 6 teega põhjalikumalt siin.

Arvukalt tõsisematele rattasõiduhuvilistele mõeldud rattateid leiab eri veebirakenduste abiga. Näiteks pakub Bikemap 527 rattateed Budapestis ja selle ümbruses (lisainfo).

Ühe neist toon siin ka välja:

Gerecse ja Pilise mäestikus looklev rattatee, mille käigus vaheldub kõrgus üle 300 meetri. Rada saab alguse ja lõpeb Budapestis, ent jõuab üle Pilise mäestiku Esztergomini välja, lookleb piki Doonau kallast ida suunas Lábatlani asulani, sealt lõunasse, pea Tatabánya linnani ning lõpuks tagasi Budapesti. Raja pikkus on kokku 175 kilomeetrit. Rada nõuab head füüsilist ettevalmistust või mitmepäevast ettevõtmist.

Veesõidukitega

Lisaks eespool mainitud võimalustele saab ka ise aerud või mõla kätte võtta ning omal käel vett mööda liigelda. Ootab sõit nii ilusal sinisel, kuid suure veevooluga Doonaul kas või Budapestis, ent võib leida ka rahulikumaid kohti veespordi harrastamiseks. Kel aega ja soovi rohkem, võib kanuud või süstad rentida mõnes rahvuspargis ja sealset vetemaailma avastada. Suurepäraseid võimalusi selleks pakub päris LõunaUngarisse jääv Baja rahvuspark koos oma Doonau vanade jõekäärudega, kus võib kohata haruldasi linnu- ja loomaliike, näiteks hõbehaigur või seal haruldased kobras ja rästik.

Eelistatud purjelauasõidu ning purjetamiskohad on teada-tuntud Balatoni järve kõrval ka umbes poolel teel Balatoni äärde asuv Velence ning Austria piiri lähedal asuv Fertő järv.

Tekst: Siiri Erm-Nairismägi

Fotod: budapest.info, facebook/mertutaznijo

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *