Kuidas talvisel autoreisil avariidest hoiduda

Talvel lumes või libedaga mägedes sõites kehtivad samad põhimõtted nagu Tallinna–Tartu maanteel. Ainult et mägedes peab olema veel topelt ettevaatlik, soovitab Raivo Murde.

Talvel lumes või libedaga mägedes sõites kehtivad samad põhimõtted nagu Tallinna–Tartu maanteel. Ainult et mägedes peab olema veel topelt ettevaatlik, soovitab Raivo Murde.

Põhimõtted on lihtsad: sõida tavapärasest aeglasemalt, hoia poole suuremat pikivahet, ära tee äkilisi manöövreid ja jäta endale piisavalt tegutsemisvõimalusi juhuks, kui kaasliikleja kaotab kontrolli auto üle.

Võõras kohas mägedes sõites peab olema eriti ettevaatlik. Ei sina, ega ka paljud vastutulevad turistidest kaasliiklejad ei tunne teeolusid. Teed on kitsad, kurvilised ja vahel ka ilma piireteta. Lisaks kuristikku kukkumisele ähvardavad mägiteedel liiklejaid lumelaviinid.

Kirjeldatu on muidugi ekstreemolukord, mida tuleb ette eelkõige kõrvalistes kohtades ja lumetormi ajal. Tormiohu korral ei tasu autoga mägedes üldse sõita, eriti siis, kui olusid ei tunne. Suusakuurortide ligiduses hoiavad omavalitsused teed puhtad ja võrdlemisi ohutud, aga tõsise lumetormi vastu ei saa kohe nemadki.

Talvisele autoreisile tuleks kaasa võtta soojad riided ja laetud akuga mobiiltelefon – juhuks, kui satute lumevangi ja tekib vajadus abi kutsuda.

Kuna Lääne-Euroopas on naastrehvid keelatud, tuleks seal rendiautoga lumistel mägiteedel sõitmiseks hankida (rentida või osta bensiinijaamast) lumeketid. Mõnedes kohtades on nende kasutamine suisa kohustuslik.

Spetsialistid ütlevad, et eriti just libedaga sõites tuleks arvestada 80% teiste liiklejatega ja 20% endaga. Hinda võimalikke ohtusid ning katsu kaasliiklejate manöövreid ette aimata. Hoia suurt pikivahet! Kui näed, et kõrvalteelt läheneb auto, siis võta hoog maha, sest see võib sulle ette libiseda. Ole alati valmis selleks, et vastutulev auto võib kaotada juhitavuse. Vastutuleva autoga kokkupõrkamisest hulga ohutum on kraavi või põllule keeramine. Kuid mitte kuristikku!

Kitsaid ja pimedaid mägikurve sõida eriti rahulikus tempos ning ettevaatlikult. Enne iga manöövrit heida kindlasti pilk peeglisse veendumaks, et sa ei sega kaasliiklejaid. Lumetormis kasuta tagumist udutuld. Tee ennast teistele liiklejatele märgatavaks.

Talvesõidul on väga tähtis vältida äkilisi liigutusi nii rooli kui ka gaasipedaaliga. Sujuv talitamine vähendab libisemisohtu märgatavalt.

Kui rool muutub ülikergeks, siis on käes suur libe. Siis peab juht olema erakordselt ettevaatlik, sest vähimgi pidurdus või isegi gaasipedaali tagasilaskmine viib auto libisema. Kiilasjääl peab sõitma tavalisest mitu korda aeglasemalt ning pikivahe olgu vähemalt neli korda suurem kui muidu. Paigaltvõtul tuleks kasutada teist või isegi kolmandat käiku ning anda väga vähe gaasi, sest muidu jäävadki rattad kohapeal tühja lööma.

Külglibisemisse sattudes tuleb vabastada piduripedaal ja pöörata rooli ettevaatlikult libisemisele vastassuunas. Gaasi ei tohi lisada, vaid hoopis siduripedaal alla vajutada. Siduripedaal vajuta libedaga alati enne pidurdamist alla.

Ainus ägedat tegutsemist nõudev juhtum on talvel hädapidurdus. Piduripedaal tuleb kõigest jõust põhja vajutada. Kui auto enam rooli ei kuula, tuleb piduripedaal korraks vabastada, rooliga kurssi siluda ning uuesti pidur põhja vajutada.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga