Katamaraan Nordea ehk ümber imelise ilma 1

Katamaraan Nordea on järgmise aasta alguses jõudmas oma reisi ohtlikuma lõiguni – Somaalia piraatide juurde. Tegelikult pole enam ammu tegu ainult Somaalia piraatidega. Piraatide tegevuspaik on palju suurem kui vaid Somaalia rannik. Piraatideks on ka omaanlased, jeemenlased, pakistanlased ja tegevuspiirkond katab juba enamiku India ookeani põhjaosast.

Katamaraan Nordea on järgmise aasta alguses jõudmas oma reisi ohtlikuma lõiguni – Somaalia piraatide juurde. Tegelikult pole enam ammu tegu ainult Somaalia piraatidega. Piraatide tegevuspaik on palju suurem kui vaid Somaalia rannik. Piraatideks on ka omaanlased, jeemenlased, pakistanlased ja tegevuspiirkond katab juba enamiku India ookeani põhjaosast.

Teisest otsast tegutsevad piraadid juba ka Punase mere lõunaosas, mis veel mõne aja eest neist puhas oli. Kui marsruuti ei taheta muuta ja ümber Hea Lootuse neeme sõita, siis võiks kõne alla tulla järgmised variandid: a) võtta enda kaitseks eskortlaev, b) võtta enda kaitseks pardale relvastatud meeskond, või c) tõsta purjekas mõne suure aluse pardale ja transportida üle ohuala.

Eskortlaeva rentimine maksaks kuni 10 000 dollarit ööpäevas – kriitilise ala läbimiseks võib Nordeal kuluda kuni kaks nädalat. Kaitsemeeskonna palkamine oleks suurusjärgu võrra odavam, ent lahingu lubamine plastlaeva pardal tähendaks ikka kaotust lahingu lõpuks.

Kommertsalustele moodustatakse ka konvoisid, kus sõidetakse läbi ohuala suures rühmas. See variant aga purjejahile tema aeglase käigu tõttu ei sobi, sest konvoide minimaalne liikumiskiirus on 12 sõlme, Nordea käik on 5–7 sõlme.

Seda marsruuti – läbi Araabia ja Punase mere – läbib viimastel aegadel oma 100–200 purjekat aastas. Nende arv väheneb aga pidevalt, kuna piraate tekib kogu aeg juurde ja purjekad on ka piirkonnas viibivate sõjalaevade jaoks viimane prioriteet, esmalt kaitstakse suuri kommertsaluseid.

“Senini pole õnnestunud ükski rünne laevadele, millel on peal kaitsemeeskond.Ründed on väga erinevad. Mõnikord ründab 4 meest plätudes, mõnikord 20-meheline endiste mereväelaste väljaõppinud üksus. Profid tegutsevad emalaevade abil, millelt pannakse vette ründajate kaatrid. Purjejahi kaitsmine on palju keerukam kui suure laeva kaitsmine. Oleneb ründajate hulgast ja muust, aga võib-olla on kõige efektiivsem lasta ründajad pardale ja tegutseda siis otsustavalt,“ annab mereturbe vallas tegutsev eestlasest turvaekspert Martin Plaser oma hinnangu piirkonnale.

Praegu on India ookeani inimröövlite käes vangis kahe purjeka meeskonnad. Ühe eest on esitatud 5,8 miljoni dollari ja teise eest 10 miljoni dollari suurune lunarahanõue. Sestap on Nordea meeskond asunud tõsiselt uurima alternatiive ja kaitseplaane, et turvaliselt koju jõuda.

Tiit Pruuli

1 KOMMENTAAR

  • Tõnis Kannel kommenteeris

    Faktid võiks ikka veidikenegi enne avaldamist üle kontrollida!Süüdistada rahumeelseid,jõukaid ja lääne suhtes ülimalt tolerantseid omaane(mitte omaanlasi)piraatluses on täiesti jabur!Muscat ja Salalah on peamised piraadivastaste operatsioonide tugipunktid,samuti tuuakse siia enamasti ka need,keda on õnnestunud vabastada.Ja ka erafirmade kaitsemeeskonnad pannakse laevadele just Muscatist,või mõnest teisest sõbralikust sadamast.Olen Omaanis praeguseks 2 aastat töötanud laevanduse alal.

Lisa kommentaar

Sinu e-postiaadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga