Drooniga reisile?

Aerofotograafia kogub populaarsust, väike lennumasin drooni näol suudab jäädvustada meeldejäävaid võtteid sellistest paikadest, kuhu tavalise kaameraga kuidagi ligi ei pääse. Siiski tasub meeles pidada, et droon jagab õhuruumi teiste lennumasinatega, nagu helikopterid, lennukid ja muud lennuseadmed, ning seetõttu tuleb ennast enne kasutamist teatud reeglitega kurssi viia. Kogenud droonifotograaf Kaupo Kalda jagab soovitusi.

Millal peegelkaamera drooni vastu vahetasid ja miks? Või kasutad mõlemaid?

Kuigi mu põhitöö disainerina on samuti loov, on vaimule vaheldust vaja. Fotografeerimisega tegelen juba ammu, droonide juurde sattusin suhteliselt juhuslikult, aga see kõnetas kohe kuidagi eriliselt ning teeb seda siiani. Praegu pildistan pere- ja reisiasju peamiselt nutitelefoniga Samsung Note 8, mille kaamera võimekus on hämmastav, arhitektuuri ja linnaruumi muidugi drooniga. „Tavalist” kaamerat ei kipugi enam kätte võtma, see tundub isegi igav.

Millised on olnud kõige erilisemad võtted, mis reisidelt oled saanud?

Ma räägiks hoopis ühest videost. Möödunud aastal olime perega nädala pisikesel Keri saarel saarevahiks. Väike reisidroon oli muidugi kaasas ning sain igasugu ilmadega seal sellega pildistada ja filmida. Eriline oli aga see, et tegin saarelt reaalajas lendava live drooniekskursiooni Facebooki – kuna sinna ulatub mandrilt 4G mobiililevi, siis oli see tehniliselt võimalik. Video on nähtav, otsides Youtube’ist „Keri saar live”. Läheme Kerile tänavu jälle, ei jõua seda ära oodata.

Sageli tundub reisile kaasa võtmiseks just drooni suurus takistava asjaoluna. Kuidas selle mure enda jaoks lahendanud oled ja millega reisides arvestama peaks?

Mõned uuemad mudelid on juba nii pisikesed, et nad võtavad vähem ruumi kui näiteks peegelkaamerad. Drooni eeliseks peegelkaamera ees on see, et tulemus on nii eriline, et ennastki paneb ahhetama, teistest inimestest rääkimata. Droon annab üsna vaba 3D-ruumi linnulennult ja see on tänapäeval unikaalne võimalus. Droonipilti ei pea alati tegema väga kõrgelt ja kaugelt, vahel on ka 10 meetri peal juba midagi uut ning põnevat. Samas on võimalus ka kõrgemale liikuda, muidugi ohutusreegleid silmas pidades.

Milline on hea reisidroon?

Mulle meeldib kokkuvolditav Dji Mavic Pro, mida ise ka kasutan ja mis oma kompaktsuse kohta on üllatavalt hea. Selle hiljuti uuendatud mudel on 60% vaiksem, mis on tõeline innovatsioon. Nüüd on saadavalt sellest ka uuem sõsarmudel Dji Mavic Air, mis on veel väiksem.

Dji Mavic Pro eelis on see, et mudel on väike ja ka küllaltki vaikne. Seetõttu sobib see hästi ka reisile kaasa võtmiseks. Kasutan kolme akut, mis annavad tunni lennuaega ja see on üldiselt piisav aeg.

Jalad on sel mudelil kokkuvolditavad ja see on siis umbes kõrsikukarbi suurune, seega mahub taskusse. Ka pult on kompaktne. Väikese harjutamise järel saab igaüks sellega hakkama.

Kuidas ja kus soovitaksid algajal drooniga esimesi harjutusi teha?

Soovitaksin esimesed katsed teha suurel ja laial põllul. Rahulikult ja kohe mitu korda. Alati peab olema ettevaatlik, sest droone ikka kukub päris tihti alla ja seda peaaegu alati piloodi vea tõttu. Automaatika on droonidel aga tänapäeval juba päris hea ning üldiselt see alt ei vea.

Guugelda enne reisi sihtkohariigi droonireegleid. Üldiselt ollakse laias laastus tolerantsed, aga näiteks Kuubal võib päris kehvasti minna ja ka Kanadasse on väga keeruline luba saada. Araabia Ühendemiraatides on asi väga range. Soomes Helsinkis Vantaa lennujaamast 5+ km võib igal pool lennata kuni 50 meetri kõrgusel. Loodusparkides üldjuhul ei soosita droone, teadaolevalt eriti Ameerika Ühendriikides.

***

Milliseid reelgeid tuleb drooni lennutamisel järgida?

Droon on lennumasin ning jagab õhuruumi lennukite, helikopterite ja teiste lennuseadmetega. Seega peaks arvestama järgmiste reeglitega.

1. Lenda maksimaalselt 150 meetri kõrgusele, kuid pigem vähem. Alates sealt on teiste lennumasinate õhuruum.

2. Hoia lennujaamast mitu head kilomeetrit eemale.

3. Hoia eemale suurtest inimmassidest, eriti nende pea kohal lendamisest.

4. Stardi kusagilt rahulikust kohast ja püüa teisi mitte segada.

5. Drooni tasub endast mitte liiga kaugele lennutada, jälgi alati ka silmsidena selle asukohta. Enamik õnnetusi on kuhugi otsalend, eriti külg ees või tagurdades, kui ekraanilt seda ei näe.

6. Eestis saab www.lennuluba.ee vaadata neid alasid, kuhu on vaja luba taotleda. Võid ka guugeldada „Kaupo Kalda lennuluba” ning leiate mu pikema blogiartikli sel teemal.

Trahvidest pole kuulnud, pigem palutakse droon alla tuua ja tegevus lõpetada, kui on selleks mõni ebasobiv koht. Eestis on liiga kõrgele lennanutele rakendatud ka  väärteomenetlus. Valdkond on ikka veel suhteliselt uus ja reeglid veel kujunemas ning seetõttu võib ka netist leitav olla kohati vastukäiv või segane. Laias laastus kehtib aga terve mõistuse põhimõte.

Tekst: Stina Eilsen

Fotod: Kaupo Kalda, Hando Eilsen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *