Seljakottide test

Go Reisiajakiri teeb algust matkavarustuse testimise rubriigiga. Seekord aitavad matkaspetsialistid sobivaima seljakoti leida.

Ühel tuulisel septembri nädalavahetusel kogunes GO Discover asjatundjate rühm Nõmme ja Mustamäe vahel asuvale Vanaka nõlvale, et oma käega katsuda ja proovida suuri, 70- kuni 100-liitriseid Eestis müüdavaid matkaseljakotte. Testrühma kuulusid Rain Lond – Gröönimaa mannerjää ületaja ning multisportlane, Tarmo Riga – kõrgalpinismile pühendunud mägironija, Kristiina Kindel – noorema põlvkonna naisalpinist JK Alpiklubist ning Airi Sokk – mägimatkaja ja arst.

Testi eesmärk ei olnud seljakottide pingerida või iludusvõistlust teha. Iga inimese kehakuju on isepärane ja sestap ei pruugi seljakott, mis istub ühele hästi, teise seljas veel sama hea olla. Tahtsime hoopis vaagida kottide häid ja halbu omadusi ning anda soovitusi. Iga seljakoti puhul vaatasime: (1) välimust ja tekstiili; (2) kandesüsteemi; (3) lisataskuid ja riputussüsteeme; (4) ligipääsu põhikoti sisule. Kasutasime liivakotte ja köisi, et anda kotile tavapärane matkakaal. See, kas seljakott sobib ja istub, ilmneb tavaliselt alles mitmepäevase matka käigus, kui on aega sättida koti seljaosa pikkust ja õlarihmu ning kui kott hakkab keha järgi vajuma. Enne koti soetamist on otstarbekas proovida mitut mudelit ja panna alati kotti vähemalt 10-15 kilogrammi raskust. Nii nagu tühi kott ei seisa püsti, ei saa ka tühja seljakoti sobivusest muidu aru.

Testis osalenud seljakotid: 
Redfox Amadablam 100 
Redfox Lhotse 100 
Ferrino Super Couloir 80 H.L. 
Ferrino Transalp 75 
Lundhags V8 70 
Fjällräven Råstu 90 
Matrix Himalaya 1100 
Matrix Omega 75 
Lafuma Bigpack 
Doldy Pumori 75

Venemaa tootja tehtud suue mahutavusega alpinismi- ja ekspeditsioonikott, materjalidest kasutatud Cordura 1000, Air Mesh, Nylon 420. Lakal on hiiglaslik kaarditasku. Koti esipaneelil on tugevdatud materjalist riputussüsteem lumelauale või kassidele. Riputussüsteemi ülaosas spetsiaalne peidetav riputustasku. Koti vööl on pudelitaskud. Kompressioonirihmad on piisavalt pikad ja kinnitusklambrid massiivsed. Koti ülemist ja alumist osa eraldav vahepõrand töötab lukuga. Sauade ja kirkade kinnituseks on lisatud massiivsed plastikust konstruktsioonid, mis lisavad kaalu. Seljaosa pikkus muudetav astmelise süsteemiga (IBC), kuid 185 cm kasvuga meesterahvale kippus see isegi lühikeseks jääma. Õlarihmad peaksid nii suure koti puhul olema laiemad ja jäigemad. Kaks kirkade riputusaasa. Kaal 3150 grammi.

Redfox Lhotse 100 [Hind 1897 krooni] 
www.redfox.ru, maaletooja OÜ Darf

Mõeldud pikkadeks retkedeks või ekspeditsioonideks. Valmistatud materjalidest Cordura 1000, Air Mesh, Nylon 420. Nii Lhotse kui ka Amadablam on robustse väljanägemisega. Suure mahutavusega laka- ja küljetaskud, viimased nii ülalt alla kui alt ülesse avatavad. Küljel lisataskud pudeli või muu taolise jaoks. Klambrid ja rihmad jätavad tugeva mulje. Vahepõrand, mis koti kaheks eraldab, töötab lukuga. Kanderihmad suhteliselt pehmed. Seljaosa pikkus muudetav astmelise süsteemiga (IBC), kuid sama probleem, mis Amadablamil. Kott on askeetlik ning igasugu üleliigsed vidinad puuduvad. Kaks kirkade riputusaasa. Kaal 3470 grammi.

Ferrino High Lab Super Couloir 80+10 [Hind 2890 krooni] 
www.ferrino.it, maaletooja AS Matkasport

Itaalia tootja, lühemaks mägimatkaks ja alpinistlikeks tõusudeks mõeldud seljakott. Valmistatud materjalidest Cordura® DuPontTM 500D ja Armortex. Nagu itaallastele omane, on disainiga vaeva nähtud. Kott on kitsa ehitusega ning seljas hästi stabiilne, kuid selle arvelt on lõivu makstud mahutavusele ning tundub, et on kaheldav tootja poolt lubatud 80 liitrine mahutavus. Küljetaskud pisikesed. Kotil eraldi stabiilsusvardad, mis jooksevad mööda seljaosa ülalt alla ja lõpevad vöörihmas. Õlarihmade pingutussüsteem on lihtne ja töötab hästi. Vöörihma pingutusrihmad töötavad tõmbel tagant ettepoole, mis lisab oluliselt kasutusmugavust. Eraldi pehmendusega GPS-tasku ja võimalik kasutada voolikuga joogisüsteemi. Veekindlad lukud, kuid puudub eraldi vihmakate. Kaks kirkade riputusaasa. Külgmised kompressioonirihmad võiksid väheke pikemad olla. Koti lakataskus veel eraldi võtmetasku. Lakka on võimalik kasutada iseseisva vöökotina. Koti vahepõrand töötab nööriga. Suuskade riputusaasad külgedel. Kaal 2400 grammi.

Kiitev hinnang. 
Kristjan-Erik: „Eksperdist mägironija kott, kuni 3-päevasteks tõusudeks. Stabiilne, kitsas, mistõttu hea kaljude vahel liikumiseks, mugavad kanderihmad. Läbimõeldud detailid. Natuke lühikesed kompressioonirihmad. 
Kristiina: „Seljas mugav!!” 
Rain: „Hea kerge kott, väga hea kandesüsteem. Kangas väga õhuke, tõenäoliselt kulub kiiresti läbi. Kott istub hästi seljas tänu sellele, et on nii kitsas. Mugav liigutada.”

Ferrino Transalp 75 [Hind 1590 krooni] 
www.ferrino.it, maaletooja AS Matkasport

Polytech Endurance materjalist valmistatud lihtne matkakott. Sobilik lühemateks, mitte väga nõudlikeks matkadeks. Kotil kaasas vihmakate. Lakatasku avaneb koti esipaneelile, ilma kotti seljast võtmata avada ei saa. Küljetaskud pisikesed, esipaneelil eraldi suurem tasku ja kompressiooni rihmad. Üks kirka riputusaas. Seljaosa pikkuse muutmise süsteem (S.E.A.) on lihtne ja tõhus. Raamil on üks alumiiniumvarras ja seljal plastmassist tugevdus. Vöörihma mõlemal poolel suured n-ö kommitaskud.

Fjällräven Råstu 90 [Hind 3905 krooni] 
www.fjallraven.se, müüja AS Matkasport

Tuntud Rootsi tootja valmistatud tehniline seljakott. Sobib pikematele matkadele. Valmistatud tekstiilidest Nylon 420D Twill, Nylon 840D, Polyester 640D. 
Koti sisemuses hulgaliselt võrktaskuid, kuhu on mugav paigutada väiksemat varustust. Kotti kaheks jagav vahepõhi töötab lukkudega. Esikülg on peaaegu täies ulatuses avatav. Koti lakka võimalik kasutada eraldi vöökotina või kinnitada ülarihmade külge rinnataskuna. Voolikuga varustatud joogisüsteem. Eraldi vihmakate, mille sisse saab koti sulgeda, et see ööseks väljapoole telki jätta. Rinnarihma klamber on disainitud nii, et seda oleks ka kinnastega mugav kasutada. Kaks kirkade riputusaasa. Seljapikkuse muutmise süsteem on lihtne ja mugav. Õla- ja vöörihmad jäigad. Vöörihmad töötavad tõmbel tagant ettepoole. Kaal 3535 grammi.

Lundhags V8>70 [Hind 3770 krooni] 
www.lundhags.se, maaletooja Hong Matkad OÜ

Rootsi firma valmistatud tehniline seljakott. Kott on läbimõeldud disaini ja kasutusomadustega. Sobib keskmise pikkusega matkadeks. Tugev 420D Shadowbox Nylon tekstiil. Kotiseljaosa pikkuse muutmise süsteem (VAV) on lihtsasti käsitsetav. Õla- ja vöörihmad jäigad. Kott istub seljas stabiilselt. Küljetaskutel veekindlad lukud, taskud keskmise suurusega. Kaarditasku avaus on väiksevõitu. Küljel eraldi pudelitasku ja pajukitasku. Suures kotiosas on eraldi lukuga passitasku. Kaks kirkade kinnituskohta ei ole kõige käepärasemad. Kompressioonirihmad hästi läbi mõeldud. Koti esipaneelil suur U-kujuline välitasku, mille kaudu pääseb ligi põhiosale; vahel lukuga avatav võrk. All on hea jämeda tõmblukuga n-ö magamiskoti ava. Kotti võimalik jagada vahepõrandaga kaheks, töötab nööriga. Lakal väga mugav kasside kinnitussüsteem. Põhja all eraldi vihmakate. Kaal 3240 grammi.

Lemmik. Hinnangud: 
Rain: ”Väga hea kott, hästi läbimõeldud detailid, väga hea kandesüsteem. Istub hästi seljas, stabiilne. Väga hea vöörihm ja seljaosa pikkuse muutmine. Suurepärane.” Tarmo: ”Võimaldab välistasku kaudu pääseda kiirelt seljakotis sisu juurde, lukuga avatav võrk vahel = geniaalne. Hea klõpsudega kasside kinnitus, seljakoti laka peale!” 
Airi: „Hästi mugav!”

Lafuma Bigpack Saipal 70 [Hind 1963 krooni] 
www.lafuma.com, maaletooja AS Nõmme Matkakeskus

Lafuma poolt ülesostetud Saksa tootja seljakott. Sobib kasutamiseks lühematel ja väiksema raskusastmega matkadel, eriti naistele, sest kott on suhteliselt kerge. Valmistatud kvaliteetsest Cordura tekstiilist, kasutatud ka nailoni ja polüestrit. Nägus. Õlarihmade pingutussüsteem on lihtne ja seda võimalik kasutada kahel eri kõrgusel. Koti seljaosa pikkust saab lihtsa süsteemiga muuta. Ülarihmad õhukesed, kuid mitte liiga pehmed. Vöörihmad piisavalt jäigad. Rinnarihma kinnitusklambrisse integreeritud vile. Kinnitusklambrid on kujundatud nii, et need mugavad kasutada ka kinnastega. Kotil on sisetasku. Seljakoti sisepind neoonroheline, et hämaras oleks ka hea asju leida. Kotti saab avada esiküljelt kahe paralleelse lukuga – võimaldab head ligipääsu. Lakas olev kaarditasku on pigem väike. Laka teises taskus on ka vihmakate. Üks aas kirka või sauade jaoks. Kompressioonirihmad suhteliselt lühikesed. Ka alusmati riputamise rihm on lühike. Küljel võrktaskud joogipudelite hoidmiseks. Võimalik kasutada voolikuga joogisüsteemi. Koti põhiosa jaguneb vahepõrandaga kaheks, kuid tõmblukk on väga peenikeste hammastega.

Kiitev hinnang: 
Rain: ”Ilus kott, hea seljas istuvus, head materjalid, mugavad rihmad, mugav seljaosa. Suurepärane kott kergemateks matkadeks, kui kott pole liiga raske.” 
Tarmo: ”Ainuke etteheide - ei saa ära võtta seljakoti lakka, võiks olla kergesti eemaldatav. Kokkuvõttes hää kott!”

Doldy Pumori 75 [Hind 2300 krooni] 
www.doldyruksaky.cz, maaletooja AS Nõmme Matkakeskus

Tšehhis valmistatud keskmise suurusega matkakott. Sobilik lihtsamateks matkadeks. Valmistatud tugevast Cordura kangast. Õlarihmad pehmed ja robustsed. Seljaosa pingutussüsteem astmeline ja mitte kõige mugavam. Vöörihm on pehme, pannal pisike. Kaarditasku pigem väike, küljetaskud pisikesed. Küljetaskutes on eraldi väljakäivad ning kinnitatavad taskud. Kasutusmugavus kaheldav. Vahepõhi töötab nöörisüsteemiga. Kaks mugavat kirkade/sauade riputusaasa. Magamismati riputussüsteem on olemas, kuid rihmad võiksid pikemad olla. Lihtne kott lihtsateks matkadeks. Alumised küljetaskud telgivaiade vms jaoks. Koti põhiosas seljapoolel suur kitsas sisetasku. Kaal 2450 grammi.

Matrix Himalaya 1100 [Hind 2000 krooni] 
www.martixpack.ee, tootja Matrix Group OÜ

Matrix on ainus testis osalenud kott, mille on valmistanud Eesti tootja. Nii saab inimene ise pöörduda Tartus asuvasse tehasesse ning vastavalt oma kehamõõtudele ja soovidele koti tellida. Koti komplekteerimisel saab valida vöörihma pikkust. Himalaya 1100 on suure mahutavusega seljakott, mis mõeldud pikkadeks rännakuteks ja ekspeditsioonideks. Selle loomisel on pööratud tähelepanu pigem funktsionaalsetele omadustele kui välimusele. Suured volditavad küljetaskud, mis avanevad nii ülalt alla kui alt ülesse. Suur lakatasku. Kasutatud tekstiil on jäik ja robustne, kuid näib vastupidav. Ülarihmad kergesti pingutatavad, kuid need võiksid nii suurel kotil jäigemad olla. Vöörihmasüsteemis on neli pingutusrihma, mis peaksid tagama seljakoti parema istumise puusadel, kuid neid on ebamugav kasutada. Koti seljaosa pikkust võimalik muuta lihtsa krõpsu(velcro)süsteemiga. Kaasas eraldi vihmakate, mida on ebamugav kasutada tuulise ilmaga; samas võib katet kasutada ka varjualuse või istumisalusena. Kotil eraldi suured tõstesangad. Esipaneelil suur tasku. Koti põhiosa on jagatav kaheks vahepõrandaga, mis töötab nöörisüsteemiga. Kotis sees eraldi väike passitasku. Kaks kirkade või sauade riputusaasa, kuid puuduvad eraldi ülemised kinnituskohad. Külgedel taskud telgivaiade kandmiseks. Kompressioonirihmad on pikad ja jõulised. Kukla kõrgusel asub alumiiniumist põikiraam – ohtlik kukkumisel, kui ei painuta kukla järgi U-kujuliseks. Kaal umbes 3000 grammi.

Matrix Omega 75 [Hind 1800 krooni] 
www.martixpack.ee, tootja Matrix Group OÜ

Väiksem matkakott, mis mõeldud naistele ja väiksemat kasvu meestele. Kandesüsteem samasugune nagu Himalayal, kuid seljaosa pikkuse muutmiseks on astmeline süsteem. Õlarihmad vajavad harjumist ja keha järgi sobitumist. Suured küljetaskud. Kompressioonirihmad on isegi liiga pikad. Testis oli kott komplekteeritud väiksemat kasvu naisterahvale ning istus talle hästi. Suuremakasvulistele ei sobinud. Kaks kirkade kinnituskohta, kuid ülemised aasad puuduvad. Külgedel ei ole aasasid suuskade või taskuid telgivaiade jaoks. Sees pisike passitasku. Koti põhiosa võimalik jagada kaheks. Lihtne kott, lihtsale matkajale. Kaal umbes 2600 grammi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *