Stardib polaarekspeditsioon Põhja-Siberisse

2013. aasta 24. jaanuaril stardivad Eestist 12 inimest neljal eriettevalmistusega maasturil kuuajalisele polaarekspeditsioonile Venemaale Põhja-Siberisse.

Ekspeditsiooni sihtpunktideks on polaarjoone taga Taimõri poolsaarel asuv tööstus- ja kaevanduslinn Norilsk, Jamali poolsaar Põhja-Jäämeres ning Vorkuta kaevanduslinn.

Esimeste eestlastena on ekspeditsioonil osalejatel kavas läbida see teekond autodega, ilma vahepeal vee- või õhutransporti kasutamata.

Ekspeditsiooni ametlik päevik/blogi:

www.polaartrip2013.blogspot.com

Nõukogude ajal küüditati Venemaa polaaraladele sadu tuhandeid inimesi, teiste seas ka tuhandeid eestlasi. Tänapäeval on tegu karmi kliimaga piirkondadega, kuhu on keeruline pääseda ning veelgi raskem elada.

Kuni 15000 kilomeetrit pikal sõidul ootavad ekspeditsioonilisi ees ülirasked ilmastikuolud, ligi kuuekümnekraadine pakane, rindapistmine jääkarude ning kohaliku bürokraatiaga, lõputud lumeväljad, sadade kilomeetrite pikkused jääteed ning tehnikale ja inimestele keerulised tingimused igal läbitud kilomeetril.

Norilsk on linn, kuhu kevadest sügiseni pääseb ainult laeva või lennukiga. Vaid üksikutel talvedel rajatakse üürikeseks perioodiks läbi polaartundra ja üle jõgede jääteed, mida mööda ekspeditsioon loodab Norilskini läbi murda.

Vorkutasse ning Jamali poolsaarele pääseb valdavalt piki maismaateid (millest küll arvestatav osa on ainult talvisel ajal eksisteerivad taliteed ehk zimnikud).

Lisaks tööstuslinnadele ja kaevandustele heidetakse pilk ka kunagistele koonduslaagritele, mälestatakse eestlaste rasket saatust Põhja-Siberis sunnitöölistena, plaanitakse veereda Põhja-Jäämere kallastele, loodetakse jälgida ohutult distantsilt jääkarusid, imetletakse karmi talveloodust, läbitakse tuhandeid kilomeetreid taliteid ning kohtutakse kohalike elanike ja põlisrahvustega.

Ekspeditsioonile suundutakse eriettevalmistusega maasturitega: kolm Toyota Land Cruiser 80 masinat ning üks Nissan Patrol. Sõiduvahendid on spetsiaalselt ümber ehitatud polaarekspeditsiooni raskete tingimuste jaoks. Masinaid on tugevdatud ja tõstetud, kinnitatud vintsid, standardrehvid vahetatud suuremate vastu ning muudetud arvukalt muid detaile.

Ekspeditsiooniliste varustus peab vastu pidama lõikavale pakasele, olematutele teedele, sügavatele lumehangedele, külmadele tuultele kui muudele ootamatustele.

 

Polaarekspeditsiooni korraldavad ja sel osalevad teiste seas ka 2012. aastal toimunud legendaarsel maailmalõpuekspeditsioonil “MAGADAN 2012” kaasa löönud 4x4Reisid liikmed Marko “Kirjanik” Kaldur, Rait “Metsik” Paimets, Kai “Lilleke” Kampus ja Väino “Väints” Laisaar, kes 2012. aasta suvel vallutasid maasturitel Euraasia kaugeima idapoolse punkti, kuhu autodega pääseb.

 

Jooksev ülevaade Siberi polaarekspeditsioonist ilmub ametlikus ekspeditsiooniblogis:

www.polaartrip2013.blogspot.com

 

MARKO “Kirjanik” KALDUR

polaarekspeditsiooni kroonik

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *