Go Reisiajakiri nr 18 – Juuni 2009

MASU JA SEAGRIPP

Lõbus ja seikluslik reisi- ja turismitööstus on tegelikult õrn ja kergesti haavatav. Meenutagem lähiajalugu. 2001. aasta terrorirünnakud USA-le, 2002. aasta SARS-i puhang ja 2004. aasta linnugripp Aasias, rünnakud turistidele Saharas, meeleavaldused Tais – kõik need sündmused mõjutasid märgatavalt inimeste reisiplaane. Vähemalt alalhoidlike inimeste omi. Ja valdav enamus on alalhoidlikud. Paanika tekib kergesti.

Nüüd on siis kärgatanud kaks olulist pauku korraga – üleilmne majanduskriis ja seagripp. Turismitööstuse numbrid on 2008. aasta teisest poolaastast alates langenud kõikjal, maailmas viimastel kuudel kokku ligi 10%, Eestis tõenäoliselt isegi kaks või kolm korda rohkem, ehk siis 20–30%.

Praegu peetakse kõige enam kaotanud piirkondadeks Põhja-Euroopat, Vahemere-Euroopat, Lähis-Ida ja Lõuna-Aasiat. Maailma turismiorganisatsioon ennustab 2009. aastaks 3% langust, mis viib sektori tagasi 2007. aasta tasemele. Eestis ollakse veel märksa pessimistlikumad.

Miks on Eesti masendunum? Kindlasti on objektiivne põhjus see, et Eesti on üleilmsest ja kodusest majanduskriisist rohkem räsitud kui enamik maailma rikkaid riike, mille kodanikud moodustavad turistide põhimassi. Teiseks, Eestil puudub selge ja järjekindel kava, kuidas tuua siia välisturiste, kes annaksid tööd nii turismiettevõtetele kui ka paljudele teistele majandusharudele. Kolmas põhjus on aga meie alalhoidlikkus ja ettevaatlikkus. Kui ikka raadiost öeldakse, et võib-olla hakkab vihma sadama, siis ega me õue minna ei taha, parem hoiame kallist vihmajopet tuleviku tarbeks.

Praegu on reisimiseks tegelikult hea võimalus – hinnad on palju kliendisõbralikumad ja kaubeldavamad kui aasta tagasi. Mitmetes turismipiirkondades alandatakse makse ja vähendatakse bürokraatlikke regulatsioone. Klient on jälle kuningas, mitte nii nagu aastatel 2004–2007, kui turismi kasv maailmas oli ca 7% aastas ja oma koha eest päikese all ei võidelnud mitte teenusepakkujad, vaid kliendid.

Niisiis – investeerigem allesolev raha püsiväärtustesse ja võtkem ette mõni eksootiline reis. Võimalused on suurepärased.

Tiit Pruuli ja GO Reisiajakirja meeskond

Selles numbris